mobile
REKLAMA

Stolica poprawi bezpieczeństwo na kolejnych przejściach

Kolejna setka niebezpiecznych przejść dla pieszych przejdzie metamorfozę w 2021 r. Miasto planuje budowę sygnalizacji świetlnych, rond i azyli, a także przebudowy ulic w miejscach, gdzie jest to konieczne. Wszystko po to, by poprawić bezpieczeństwo pieszych na przejściach.

inf. prasowa
Stolica poprawi bezpieczeństwo na kolejnych przejściach

Piesi to najmniej chronieni uczestnicy ruchu. Aby poprawić ich bezpieczeństwo na drodze, w latach 2016-2020 miasto przeprowadziło audyt 4093 przejść dla pieszych bez sygnalizacji.

 

- Dzięki audytowi Warszawa zyskała bazę danych, jakiej prawdopodobnie nie ma żadne podobnej skali miasto na świecie. Od początku audytu poprawiliśmy bezpieczeństwo na ponad 200 przejściach. W tym roku chcemy zrobić to na kolejnych 100 zebrach – powiedział Michał Olszewski, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.

 

Gdzie i jakie zmiany

W 2021 r. stolica ma w planach przebudowę kolejnych 100 przejść, z czego ponad połowa to te o najniższych ocenach (0 lub 1 pkt. w skali 0-5).

 

Największe zmiany czekają ciąg ulic Umińskiego-Abrahama-Meissnera. Przebudowa tych ulic rozpoczęła się już jesienią zeszłego roku. Po jej zakończeniu bezpieczniej będzie na 25 zebrach, z których korzystają mieszkańcy sąsiadujących z tymi ulicami osiedli, w tym dzieci i uczniowie pobliskich szkół. Przejścia zostaną skrócone, dzięki czemu piesi będą mogli szybciej pokonać jezdnię i będą lepiej widoczni – przede wszystkim dzięki eliminacji nielegalnego parkowania przed zebrą.

 

Takie same zmiany czekają północny odcinek ul. Mickiewicza, między pl. Wilsona a Potocką. Znajduje się tam w sumie 8 przejść dla pieszych ocenionych na 0 lub 1 punktów. Bezpieczeństwo chcemy poprawić również na ul. Sokratesa. Zebry na tej ulicy zostały doraźnie zabezpieczone progami zwalniającymi, do czasu wprowadzenia większych zmian. Na sąsiednich ulicach Conrada i Przy Agorze również podniesie się bezpieczeństwo. 5 tamtejszych zebr zyska większe azyle, uspokajające ruch.

 

Bezpieczniej będzie także w Śródmieściu. Do poprawy idą dwa przejścia przez Al. Ujazdowskie, uznane przez audytorów za najbardziej niebezpieczne w centrum miasta. Zmienią się podobnie jak to się stało w przypadku zebry na wysokości parku Ujazdowskiego. Przy okazji zmian na pl. Trzech Krzyży miasto przebuduje również przejścia na placu - zwłaszcza to w poprzek placu, przez kilka ruchliwych pasów ruchu (tu stanie sygnalizacja). Zniknie również niebezpieczne przejście u zbiegu Żurawiej i Brackiej – pojawi się tam bezpieczny azyl. Szereg niebezpiecznych przejść poprawimy przy okazji przebudowy pl. Pięciu Rogów – m.in. krótsze i bezpieczniejsze będą zebry u zbiegu Złotej i Jasnej. Sam plac również stanie się bardziej przyjazny pieszym – dziś przejście w ciągu ul. Chmielnej jest niewygodne dla pieszych i przecina bardzo ruchliwą ulicę.

 

Sygnalizacje dla pieszych

Jak co roku miasto planuje również budowę nowych sygnalizacji świetlnych. Staną one głównie na dużych, ruchliwych arteriach o dwóch pasach ruchu. Dzięki sygnalizacji ruch będzie uporządkowany. Na liście są m.in. przejścia przez Marszałkowską (przy Senatorskiej), al. Krakowską (przy Tapicerskiej), Kondratowicza (przy Blokowej), oraz I. Gandhi (przy Hirszfelda i Teligi). Sygnalizacja ma stanąć u zbiegu Lazurowej i Dywizjonu 303, zaś kompleksową przebudowę przejdzie skrzyżowanie Al. Jerozolimskich i Ryżowej. W miarę dostępnych środków w planach jest budowa kolejnych świateł, m.in. na ul. Czecha, al. Reymonta, ul. Połczyńskiej i ul. KOR.

 

Wdrożenie zaproponowanych rozwiązań

Od 2016 roku sprawdzone zostały 4093 zebry. Audytorzy zbadali je bardzo szczegółowo. Przeprowadzili pomiary i obliczenia, biorąc pod uwagę 30 kryteriów. Wśród nich znalazły się m.in. widoczność, organizacja ruchu pojazdów, oznakowanie pionowe i poziome czy udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Na ich podstawie ocenili każde przejście, dając notę od 0 do 5. Te, które otrzymały najniższe noty – „zera", „jedynki" i w kilku przypadkach „dwójki" – zostały zakwalifikowane do priorytetowych działań naprawczych. Takich przejść wskazano 481.

 

Oprócz oceny, każda zebra została opatrzona komentarzem z rekomendacją rozwiązań. Audytorzy podali te, które ich zdaniem najlepiej wpłyną na komfort pieszych w danym miejscu. Na tej podstawie podejmujemy pracę w terenie, poprawiając bezpieczeństwo wskazanych przejść. W latach 2016-2019 problem rozwiązaliśmy na ponad 100, w tym 55 „zerach" i „jedynkach". W 2020 r. przebudowę przeszło kolejnych ponad 100 przejść, w tym 57 „zer" i „jedynek". To oznacza, że już ponad 20 proc. najbardziej niebezpiecznych przejść zostało przebudowanych.

 

 

 

 

Źródło: UM Warszawa

 

KOMENTARZE

aktualności

REKLAMA
więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda