Bezpieczniej na rondzie Kercelak - zakończono zmiany w organizacji ruchu
Na rondzie Kercelak uporządkowano organizację ruchu. Dzięki zmianom wprowadzonym na skrzyżowaniu ul. Okopowej i al. „Solidarności” znacząco poprawiono bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu, w szczególności pieszych. Poszerzono azyle, skrócono przejścia dla pieszych i dostosowano programy sygnalizacji świetlnej.

Rondo Kercelak, będące jednym z najbardziej ruchliwych i niebezpiecznych skrzyżowań w Warszawie, przez lata znajdowało się na liście miejsc o największej liczbie wypadków, publikowanej w corocznych „Raportach o stanie bezpieczeństwa drogowego”. W latach 2021-2023 doszło tam do 14 wypadków, w których rannych zostało czterech pieszych. Częstotliwość tych zdarzeń była głównym powodem objęcia skrzyżowania kompleksowym audytem sygnalizacji świetlnej - pierwszym tak szczegółowym tego typu opracowaniem w kraju. Do analizy wykorzystano m.in. nagrania z dronów oraz obserwacje zachowań uczestników ruchu. Wprowadzone zmiany są bezpośrednim efektem tych prac.
Na wszystkich wlotach skrzyżowania wprowadzono korekty. Skręcający w lewo z al. „Solidarności” w ul. Leszno oraz z ul. Okopowej w ul. Żelazną otrzymali osobne pasy do skrętu, oddzielone od pasów do jazdy na wprost. Na tarczy skrzyżowania wyznaczono nowe oznakowanie poziome prowadzące kierowców przez skrzyżowanie w sposób bardziej czytelny.
Na południowo-zachodnim narożniku skrzyżowania, dzięki rezygnacji z jazdy prosto ze skrajnego lewego pasa, możliwe było poszerzenie azylu dla pieszych między jezdnią a torowiskiem. Poprawę warunków pieszych wprowadzono również po północno-wschodniej stronie skrzyżowania, gdzie zlikwidowano niebezpieczny lewoskręt i poszerzono przejście dzięki zwężeniu jezdni.
Ze względów bezpieczeństwa ograniczono także inne możliwości skrętów w lewo. Kierowcy jadący ul. Okopową od strony ul. Grzybowskiej kierowani są do skrzyżowania z ul. Leszno, gdzie mogą zawrócić i skręcić w prawo w al. „Solidarności”. Zmieniono również organizację ruchu na samej ul. Leszno - jadący od strony ul. Młynarskiej z prawego pasa mogą teraz jedynie skręcić w prawo w ul. Okopową. Za skrzyżowaniem, na al. „Solidarności” w stronę ul. Żelaznej, skrócono prawoskręt do drogi serwisowej, co pozwoliło na utworzenie zatoki autobusowej.
Równolegle zakończono modernizację sygnalizacji świetlnej na rondzie. Zainstalowano nowoczesne sygnalizatory, które eliminują wcześniejsze problemy z awariami. Wdrożono nowe programy sygnalizacji, dostosowane do zmienionej organizacji ruchu. Usprawniono m.in. działanie świateł na przejściu przez torowisko i jezdnię al. „Solidarności” po zachodniej stronie skrzyżowania - sygnały świetlne uruchamiane są tam teraz równocześnie, co zmniejsza ryzyko zatrzymania się pieszych na wąskim azylu między torami.
Podjęte działania stanowią doraźne, niskokosztowe rozwiązania problemów skrzyżowania. Rondo Kercelak nadal wymaga gruntownej przebudowy, która pozwoliłaby kompleksowo rozwiązać problemy tego miejsca. Ze względu na skomplikowany układ torowisk oraz konieczność zapewnienia odpowiednich środków finansowych, realizacja takiej inwestycji wymaga dłuższego przygotowania. Do tego czasu wprowadzono zmiany, które już teraz znacząco poprawiają bezpieczeństwo ruchu drogowego.
fot. Zarząd Dróg Miejskich