mobile
REKLAMA

GDDKiA szuka projektanta Wschodniej Obwodnicy Warszawy. Rusza przetarg na kluczowy odcinek S17

Czy po latach opóźnień doczekamy się domknięcia ringu wokół Warszawy? Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na projekt Wschodniej Obwodnicy Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S17. To ostatni brakujący odcinek stołecznej obwodnicy, którego budowa może ruszyć jeszcze w tej dekadzie.

IS
GDDKiA szuka projektanta Wschodniej Obwodnicy Warszawy. Rusza przetarg na kluczowy odcinek S17

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla brakującego fragmentu Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW) w ciągu drogi ekspresowej S17. To kluczowy krok w stronę domknięcia ringu wokół stolicy i usprawnienia ruchu tranzytowego. Nowy odcinek ma liczyć około 14 kilometrów i połączyć węzły Drewnica oraz Warszawa Wschód.

Jak informuje warszawski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad projektanci, którzy zostaną wybrani w ramach postępowania przetargowego, będą mieli za zadanie przeanalizowanie możliwych wariantów przebiegu trasy, z naciskiem na rozwiązania tunelowe oraz wykorzystanie nowoczesnych technologii. Ostateczny wybór przebiegu drogi zostanie dokonany na podstawie analizy społecznej, środowiskowej i ekonomicznej.

Ważnym elementem prac będzie dialog z mieszkańcami. Planowane są spotkania informacyjne, a lokalna społeczność będzie mogła zgłaszać uwagi do proponowanych wariantów. Na ich podstawie projektanci wypracują najlepsze rozwiązania, które zostaną następnie przekazane do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie w celu uzyskania decyzji środowiskowej.

WOW – brakujące ogniwo obwodnicy Warszawy

Wschodnia Obwodnica Warszawy to ostatni brakujący element tzw. Warszawskiego Węzła Drogowego, czyli systemu ekspresowych tras okalających stolicę. Obecnie do dyspozycji kierowców jest 68 km obwodnicy, ale brak 14-kilometrowego fragmentu między Drewnicą a Warszawą Wschód powoduje spiętrzenie ruchu na lokalnych drogach, m.in. wojewódzkich 631, 634, 637 czy 638. Brak WOW sprawia też, że kierowcy jadący z północy na południe muszą nadkładać drogi przez zatłoczone odcinki S8 i Trasę Armii Krajowej.

Zgodnie z harmonogramem GDDKiA, jeśli procedury projektowe i administracyjne przebiegną sprawnie, budowa odcinka S17 WOW może rozpocząć się w latach 2032–2035.

Lata opóźnień i zawiłe procedury

Budowa WOW od lat napotykała przeszkody administracyjne. Wydane w latach 2017–2018 decyzje środowiskowe zostały uchylone przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska, co zainicjowało wieloletnie postępowania sądowe przed WSA i NSA. Dopiero w 2025 roku GDDKiA zdecydowała się wycofać z dotychczasowych wniosków i rozpocząć proces projektowy od nowa, by skrócić czas oczekiwania na realizację inwestycji.

Ruch rośnie, potrzeba obwodnicy pilna

Z danych Generalnego Pomiaru Ruchu wynika, że najintensywniej eksploatowanym odcinkiem ringu jest trasa S8 na wysokości Powązek – codziennie przejeżdża tamtędy niemal 200 tys. pojazdów. Duży ruch notuje też most Grota-Roweckiego (186 tys. pojazdów/dobę) i tunel POW na Ursynowie (średnio 77 tys., a w szczycie nawet 110 tys. pojazdów dziennie). WOW ma za zadanie odciążyć te fragmenty i poprawić płynność ruchu w aglomeracji warszawskiej.

 

Źródło/fot. GDDKiA

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda