Gocław zyska tramwaj. Znamy szczegóły nowej trasy
Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na opracowanie dokumentacji wykonawczej dla nowej linii tramwajowej na Gocław. Trasa o długości około 3,6 km ma połączyć pętlę Gocław ze stacją metra Centrum w około 20 minut. W ramach inwestycji powstaną m.in. nowe przystanki, mosty oraz zielone torowisko.

Tramwaje Warszawskie ruszają z przygotowaniami do budowy nowej linii tramwajowej na Gocław, która ma obsłużyć 60-tysięczne osiedle dotąd pozbawione komunikacji szynowej. Trasa o długości około 3,6 km pozwoli mieszkańcom dojechać z pętli Gocław do stacji metra Centrum w zaledwie 20 minut, oferując szybki, bezpieczny i ekologiczny środek transportu.
– W Warszawie konsekwentnie budujemy nowe odcinki linii tramwajowych, aby mieszkańcy większości dzielnic mogli korzystać z cichego i wygodnego transportu. Gocław to olbrzymie osiedle skomunikowane dotąd wyłącznie autobusami. Tramwaj znacząco ułatwi codzienne dojazdy do szkół i pracy, a planowana linia metra dodatkowo poprawi połączenia Pragi Południe z centrum i innymi częściami miasta”– mówi prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
Umowa na projekt wykonawczy podpisana
Tramwaje Warszawskie podpisały umowę z firmą Databout na opracowanie dokumentacji wykonawczej i materiałów potrzebnych do uzyskania wszystkich niezbędnych pozwoleń. Wartość kontraktu wynosi nieco ponad 9 mln zł brutto. Obecnie miasto posiada już projekty budowlane, zatwierdzone projekty stałej organizacji ruchu oraz decyzję środowiskową.
Dzięki nowym opracowaniom w 2026 r. planowane jest uzyskanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii tramwajowej i złożenie wniosków o pozwolenia umożliwiające rozpoczęcie robót. Jeśli procedury pójdą zgodnie z planem, w 2027 r. Tramwaje Warszawskie będą mogły ogłosić przetarg na budowę nowej trasy.
Przebieg trasy i nowe przystanki
Nowa linia rozpocznie się od istniejącej trasy w al. Waszyngtona w rejonie Kanału Wystawowego, a następnie poprowadzi wzdłuż kanału, wiaduktem nad al. Stanów Zjednoczonych i rezerwą tzw. Trasy Tysiąclecia. Następnie tramwaj pojedzie ul. Bora-Komorowskiego do pętli tramwajowo-autobusowej Gocław.
Na trasie powstanie sześć zespołów przystankowych z 14 platformami, most tramwajowo-pieszo-rowerowy nad Kanałem Wystawowym, trzy kładki pieszo-rowerowe oraz wiadukt nad obniżoną al. Stanów Zjednoczonych (Trasa Łazienkowska).
Zieleń i ekologia na pierwszym planie
W projekcie uwzględniono także elementy zielone: ponad 320 drzew, blisko 7000 krzewów ozdobnych oraz 6660 bylin, a ok. 2,6 km torowiska zostanie zrealizowane jako zielone. To nie tylko poprawi estetykę, ale także korzystnie wpłynie na mikroklimat okolicy.
Koordynacja z innymi inwestycjami
Jak podkreślają Tramwaje Warszawskie budowa trasy tramwajowej na Gocław będzie skoordynowana z innymi projektami miejskimi, w tym przebudową trasy w al. Waszyngtona od ronda Waszyngtona do ronda Wiatraczna oraz budową linii metra M3 Stadion Narodowy – Gocław. Punkt przesiadkowy między metrem a tramwajem powstanie na skrzyżowaniu ul. gen. Fieldorfa „Nila” i ul. gen. Bora-Komorowskiego (stacja E06 Gocław).
Nowa trasa tramwajowa na Gocław ma szansę znacząco zmienić komunikację w tej części Warszawy, oferując mieszkańcom szybki, bezpieczny i ekologiczny transport szynowy.