Historyczna „Gruba Kaśka” przejdzie kapitalny remont
Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie planuje kompleksowy remont zabytkowego wodozbioru, potocznie zwanego „Grubą Kaśką” przy alei Solidarności. Po otwarciu ofert przetargowych, miasto jest o krok od przywrócenia blasku klasycystycznej rotundzie, liczącej sobie niemal 240 lat

Jak podaje ZDM ostatni gruntowny remont „Gruba Kaśka” przeszła w 2004 roku.
– Ze względu na swoje położenie, jest narażona na drgania i zanieczyszczenia wytwarzane przez przejeżdżające pojazdy. Na ścianach rotundy widoczne są spękania, odpryski i przetarcia tynków. Te z kolei są efektem działania wandali, pozostawiających po sobie „pamiątki” w postaci bazgrołów. – podaje Zarząd Dróg Miejskich w komunikacie.
Podstawa z piaskowca oraz gzymsy noszą ślady wcześniejszych napraw, z fragmentami wykruszonymi kamienia, zwłaszcza w miejscach styku z miedzianym dachem. Samo pokrycie dachowe jest pofalowane i wymaga uszczelnienia.
– Najbardziej alarmujący jest jednak stan belek zabezpieczających otwór studzienny. Drewno jest całkowicie przegniłe i spróchniałe. Nie nadaje się już do wykorzystania i wymaga wymiany. – podkreśla ZDM.
„Gruba Kaśka” powstała w latach 1783–1787, zaprojektowana przez Szymona B. Zuga, jako część zespołu budynków w jurydyce Tłomackie. Jej nazwa, nadana przez mieszkańców Warszawy, prawdopodobnie nawiązuje do jej okrągłej formy. Pełniła funkcję ujęcia wody, z którego korzystali między innymi dorożkarze jeszcze w okresie międzywojennym. W czasie II wojny światowej obiekt uległ uszkodzeniom, ale nie został całkowicie zniszczony, w przeciwieństwie do większości zabudowań w tej okolicy.
– 1947 roku obiekt zrekonstruowano. Jednak budowa Trasy W-Z diametralnie zmieniła jego otoczenie i „Gruba Kaśka” znalazła się między jezdniami nowej arterii – informuje zarząd.
Planowany remont ma na celu przywrócenie dawnego blasku zabytkowi. Obejmie on konserwację piaskowcowego cokołu, tynków elewacyjnych i wewnętrznych, renowację elementów drewnianych, wymianę miedzianego poszycia dachowego oraz rekonstrukcję przegniłych belek zabezpieczających studnię. Ponadto, zostanie oczyszczona granitowa kostka brukowa otaczająca rotundę.
– Prace będą prowadzone w ścisłej współpracy z Zarządem Transportu Miejskiego oraz Tramwajami Warszawskimi. Ze względu na lokalizację obiektu na wyspie rozdzielającej torowiska tramwajowe, roboty elewacyjne odbywać się muszą głównie nocą, w przerwach kursowania tramwajów. – podaje ZDM.
W przetargu wpłynęły cztery oferty, z których dwie mieszczą się w budżecie miasta. Po dokładnej analizie zostanie wybrany najlepszy wykonawca, który będzie miał trzy miesiące na realizację prac od momentu podpisania umowy. Remont będzie współfinansowany ze środków Rządowego Programu Odbudowy Zabytków.
fot. ZDM