mobile
REKLAMA

Miejski Rzecznik Konsumentów odniosła sukces w sprawie przeciwko mBankowi

4 lipca 2025 roku przed Sądem Apelacyjnym w Łodzi zakończyło się trwające ponad dziewięć lat postępowanie grupowe, w którym Miejski Rzecznik Konsumentów w Warszawie występowała jako reprezentantka 1724 kredytobiorców. Sąd oddalił apelację mBanku i orzekł o nieważności około 1000 umów kredytowych zawartych przez członków grupy z pozwanym bankiem.

oprac. Karolina Najda
Miejski Rzecznik Konsumentów odniosła sukces w sprawie przeciwko mBankowi

Postępowanie grupowe zostało zainicjowane w kwietniu 2016 roku poprzez wniesienie pozwu przeciwko mBankowi o ustalenie nieważności umów kredytów hipotecznych indeksowanych do franka szwajcarskiego. Sprawa miała charakter precedensowy i przeszła przez kilka istotnych etapów procesowych:

  • październik 2018 r. - Sąd Okręgowy w Łodzi oddalił powództwo w całości
  • marzec 2020 r. - Sąd Apelacyjny uchylił wyrok i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania, wskazując konkretne kwestie wymagające ponownej oceny
  • luty 2022 r. - Sąd Okręgowy ponownie oddalił powództwo, a apelacja Miejskiego Rzecznika Konsumentów została odrzucona z powodów proceduralnych, wynikających z nieprawidłowego stosowania przepisów wprowadzonych w czasie pandemii
  • listopad 2024 r. - Sąd Okręgowy w Łodzi uznał umowy za nieważne, jednocześnie umarzając postępowanie wobec około 700 członków grupy, którzy w toku sprawy zawarli ugody z bankiem
  • lipiec 2025 r. - Sąd Apelacyjny oddalił apelację mBanku i prawomocnie potwierdził nieważność umów zawartych przez pozostałych członków grupy.

W toku postępowania Sąd Apelacyjny przyznał wszystkim członkom grupy zabezpieczenie roszczeń - po raz pierwszy w historii polskiego postępowania grupowego. Decyzja ta oznaczała, że osoby, które spłaciły na rzecz banku kwotę równą lub wyższą od otrzymanej, mogły wstrzymać się z dalszym regulowaniem rat kredytowych. Było to rozwiązanie o istotnym znaczeniu społecznym i finansowym, przynoszące realną ulgę setkom konsumentów.

Małgorzata Rothert, Miejski Rzecznik Konsumentów w Warszawie, reprezentowała grupę kredytobiorców i odegrała kluczową rolę w prowadzeniu sprawy. W momencie składania pozwu orzecznictwo dotyczące tzw. „kredytów frankowych” było niejednolite, a wynik postępowania - trudny do przewidzenia. Wieloletnie zaangażowanie warszawskiej rzecznik miało istotne znaczenie dla skutecznej ochrony interesów konsumentów.

fot. pixabay

 

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda