mobile
REKLAMA

Pierwszy pociąg towarowy wystartował z Polski do Chin

Nowy rozdział w polsko-chińskim handlu. Z warszawskiego terminalu PKP CARGO CONNECT przy ul. Marywilskiej 39 wyruszył pierwszy pociąg kontenerowy do Chin. 8 września 2025 roku Polska oficjalnie włączyła się w rozwój Nowego Jedwabnego Szlaku, otwierając nowe możliwości eksportowe dla rodzimych producentów. Skład wypełniony europejskimi towarami, w tym popularnymi polskimi markami spożywczymi, meblami czy akcesoriami sportowymi, zmierza do Międzynarodowego Portu Śródlądowego w Zhengzhou. Jeśli pilotażowa trasa zakończy się sukcesem, wkrótce na tym kierunku pojawią się kolejne regularne połączenia.

Sylwia Biegajczyk
Pierwszy pociąg towarowy wystartował z Polski do Chin

8 września 2025 roku na Marywilskiej 39 w Warszawie wyruszył pierwszy pociąg kontenerowy do Chin. Odbyło się to z terminalu przeładunkowego. Z terminala PKP CARGO CONNECT wyruszyły produkty pochodzące z Europy, w tym z Polski, Niemiec, Czech, Litwy a także Łotwy. Wśród nich znalazły się meble na wymiar, akcesoria placów zabaw, akcesoria narciarskie a także obuwie. Ponadto lista towarów pozostaje otwarta, każdy towar, który nadaję się pod względem swoich gabarytów do przewożenia w kontenerze i nie łamię przepisów sankcyjnych, może zostać przetransportowany z Polski do Chin w swojej formie. Są to między innymi cieszące się popularnością na rynku chińskim, polskie produkty takie jak : płatki zbożowe Sante, napoje i przetwory Hortex, produkty Mlekovita a także zboża, oleje i wiele innych, wysokiej jakości towarów.

- Dzisiejsze wydarzenie pokazuje ogromny potencjał współpracy międzynarodowej. Wspólne projekty infrastrukturalne, takie jak ten PKP CARGO CONNECT i chińskich partnerów, mają realny wpływ na gospodarkę, przyciągają inwestorów i wzmacniają pozycję Polski na mapie globalnego handlu – mówił marszałek Adam Struzik.

Wszystkie towary dostarczone będą do Międzynarodowego Portu Śródlądowego w Zhengzhou w prowincji Henan.Jest to pierwszy, pilotażowy pociąg, który pozwoli PKP CARGO CONNECT przetrzeć szlak w tym kierunku. W planach jest organizacja w najbliższych tygodniach dwóch kolejnych przejazdów. W przypadku sukcesu tego przedsięwzięcia i odpowiedniego zapotrzebowania są planowane dalsze przewozy na tej relacji.

- Jest to dla nas bardzo szczególny dzień, gdyż 10 lat temu rozpoczęliśmy współpracę z grupą ZIH, wspólnie organizując przewozy kontenerowe z Chin do Polski. W 2016 roku w tym samym miejscu witaliśmy pierwszy pociąg towarowy. Dziś, po tylu latach, wspólnie kreujemy przyszłość rozwoju współpracy między naszymi podmiotami, wysyłając do Chin Europejskie towary, w tym również polskiej produkcji. Wierzę, że to kolejny etap w dalszym owocnym rozwoju wspólnych projektów biznesowych – stwierdza Piotr Sadza, prezes zarządu PKP CARGO CONNECT.

Lider branży w Chinach

Henan Zhongyu International Port Group (Zhongyu Port) to kluczowe przedsiębiorstwo powołane przez władze prowincji Henan w ramach reformy firm państwowych i strategicznej restrukturyzacji.

Spółka rozwija Międzynarodowy Port Śródlądowy w Zhengzhou i obsługuje pociągi towarowe łączące Chiny z Europą. Jej celem jest osiągnięcie poziomu 10 tys. kursów i 10 mln ton ładunków rocznie, co ma uczynić Zhengzhou jednym z najważniejszych węzłów logistycznych w regionie. Dzięki rozbudowie korytarzy transportowych i zwiększaniu wymiany handlowej, grupa stworzyła sieć obejmującą 25 kierunków i 8 przejść granicznych. Do tej pory odprawiła już 15 tys. pociągów Chiny–Europa, plasując Henan w czołówce krajowej logistyki i wzmacniając jego pozycję na Nowym Jedwabnym Szlaku.

- Transport kolejkowy odgrywa coraz to większą rolę, jest szybki, bezpieczny i przyjazny środowisku, dlatego właśnie nowe połączenie, które dziś rusza, stanowi istotny krok w budowaniu mostów między Europą a Azją, wzmacniając wymianę handlową i tworząc nowe szanse dla przedsiębiorców po obu stronach. - zapewniał Piotr Sadza, prezes zarządu PKP Cargo CONNECT.

Rozwiązania intermodalne są już wykorzystywane w Europie.

PKP Cargo Connect rozwija rozwiązania intermodalne, łącząc transport kolejowy, drogowy i morski w Polsce, Unii Europejskiej, a także w Kazachstanie, Turcji i Wielkiej Brytanii. Spółka oferuje usługi spedycyjne, przewozy całopociągowe, transport chłodniczy i ADR oraz obsługę „door-to-door” i „just in time”.

O roli intermodalu i strategicznych inwestycjach w branży dyskutować będą eksperci podczas Pomorskiego Kongresu Transportu Intermodalnego, który odbędzie się 28 października 2025 r. w AmberExpo w Gdańsku. W programie m.in. temat wsparcia państwa, przepustowości sieci kolejowej oraz znaczenia polskich portów w transporcie do i z Ukrainy.

 

fot. mazoviaa.pl

 


 

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda