Podpisano umowę na projekty nowej linii na Gocławiu
Stolica podjęła kolejny krok w kierunku budowy linii tramwajowej na Gocławiu. Firma Databout została wybrana do realizacji projektów wykonawczych 3,6-kilometrowej trasy, która znacząco poprawi komunikację dla 60-tysięcznego osiedla. Prezydent Rafał Trzaskowski zapowiada, że dzięki tej inwestycji podróż tramwajem z Gocławia do centrum zajmie około 20 minut, a sama budowa ma ruszyć po 2027 roku

Tramwaje Warszawskie ogłosiły wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na opracowanie dokumentacji wykonawczej oraz pozyskanie wszystkich niezbędnych zgód i pozwoleń dla nowej linii tramwajowej na Gocław. Wybrano firmę Databout, której oferta opiewa na kwotę nieco ponad 9 milionów złotych brutto, mieszcząc się w przewidzianym budżecie.
– Wybraliśmy ofertę w postępowaniu przetargowym na opracowanie dokumentacji wykonawczej oraz pozyskanie zgód i pozwoleń niezbędnych do rozpoczęcia robót budowlanych przy nowej trasie tramwajowej na Gocław. Zakładamy, że w 2027 roku pozyskamy dokumenty i decyzje umożliwiające realizację prac. – Prezydent Warszawy, Rafał Trzaskowski, podkreśla znaczenie tej decyzji.
Tramwaje Warszawskie posiadają już projekty budowlane trasy, zatwierdzone plany stałej organizacji ruchu oraz ważną decyzję środowiskową. Teraz nadszedł czas na aktualizację i szczegółowe dopracowanie dokumentacji. W ramach opcji, przewidziano również opracowanie materiałów i uzyskanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, co umożliwi dysponowanie nieruchomościami pod cele budowlane.
Po uprawomocnieniu się wyboru wykonawcy i zabezpieczeniu niezbędnych środków finansowych, planowane jest ogłoszenie przetargu na budowę nowej trasy w 2027 roku.
– Konsekwentnie stawiamy w stolicy na rozwój transportu szynowego, który jest bezpieczny, wygodny i ekologiczny. Dlatego tylko w ostatnich kilku latach oddaliśmy nowe połączenia tramwajowe – na Kasprzaka, Gagarina, Miasteczka Wilanów, a niedawno odnogę tej trasy na Stegny. Intensywnie budujemy linię tramwajową do Dworca Zachodniego i na Rakowieckiej oraz planujemy kolejne połączenia – w tym tramwaj na Zieloną Białołękę. – Trzaskowski zaznacza, że rozwój transportu szynowego to priorytet dla stolicy.
Nowa linia tramwajowa odłączy się od istniejącej trasy w al. Waszyngtona, w rejonie Kanału Wystawowego. Następnie tory poprowadzą wzdłuż Kanału, przejdą wiaduktem nad al. Stanów Zjednoczonych i wykorzystają rezerwę tzw. Trasy Tysiąclecia. Ostatecznie tramwaj dojedzie w ciągu ul. Bora-Komorowskiego do pętli tramwajowo-autobusowej Gocław.
– Wybudowanych zostanie: sześć zespołów przystankowych z 14 nowymi platformami, most tramwajowo-pieszo-rowerowy nad Kanałem Wystawowym, trzy kładki pieszo-rowerowe nad Kanałem Wystawowym oraz wiadukt nad obniżoną do poziomu -1 al. Stanów Zjednoczonych (Trasa Łazienkowska). – podaje urząd miasta.
Projekt przewiduje również znaczące nasadzenia zieleni, co podkreśla ekologiczny charakter inwestycji. Planuje się posadzenie co najmniej 320 drzew, blisko 7000 krzewów ozdobnych oraz 6660 bylin. Co istotne, około 2,6 km nowej trasy będzie stanowić zielone torowisko.
– Przygotowania do realizacji trasy tramwajowej są koordynowane z innymi miejskimi inwestycjami – w tym z powstającymi projektami przebudowy trasy tramwajowej w al. Waszyngtona na odcinku od ronda Waszyngtona do ronda Wiatraczna czy budowy linii metra M3 Stadion Narodowy – Gocław. Punkt styku metra i tramwaju znajduje się na skrzyżowaniu ul. gen. Fieldorfa „Nila” i ul. gen. Bora-Komorowskiego (stacja E06 Gocław). – kontynuuje urząd miasta.
fot. Tramwaje Warszawskie