Rekordowe prędkości na trasie Warszawa–Wrocław. Pociągi pojadą nawet 320 km/h
Pociągi dużych prędkości mają skrócić podróż między Warszawą a Wrocławiem do 1 godziny i 36 minut. Centralny Port Komunikacyjny zapowiada, że pierwsze składy osiągające prędkość 320 km/h wyjadą na tory w 2035 roku.

Najnowocześniejsze pociągi dużych prędkości, rozwijające prędkość do 320 km/h, mają pokonywać trasę Warszawa–Wrocław w zaledwie 1 godzinę i 36 minut – poinformował Centralny Port Komunikacyjny (CPK). To nawet o 40 minut szybciej niż w przypadku składów jadących 250 km/h.
Dla porównania, obecnie podróż na tej trasie zajmuje około 4 godzin. Nowa linia kolejowa ma więc zrewolucjonizować transport między największymi miastami w Polsce i skrócić czas przejazdu dla mieszkańców całego kraju.
Planowana trasa przebiegać będzie m.in. przez Łódź, Siechnice, Czernicę i Kępno. Poza dużymi ośrodkami miejskimi dostęp do szybkiej kolei zyskają też mniejsze miejscowości.
Nowe tory zostaną zaprojektowane dla prędkości do 350 km/h. Choć na początku pociągi mają osiągać maksymalnie 320 km/h, infrastruktura będzie przystosowana do ewentualnego zwiększenia tej prędkości w przyszłości.
– Budowa torów dla 350 km/h przy jednoczesnym ograniczeniu prędkości pociągów do 250 km/h, jak zakładały wcześniejsze plany, byłaby marnotrawstwem i nie dawałaby pasażerom oczekiwanych korzyści czasowych – podkreśla CPK.
Pierwsze pociągi dużych prędkości mają wyruszyć na trasę Warszawa–Wrocław w 2035 roku. Przetargi na budowę pierwszych odcinków linii Warszawa–Łódź planowane są jeszcze w tym roku, a kolejny fragment – z Czernicy do Kępna – ma wejść w fazę przetargową w 2027 roku.