mobile

Stare samochody nie wjadą do stref środowiskowych stolicy?

Miasto rozważa zakaz wjazdu starych pojazdów do określonych miejsc w Warszawie. To kolejne działanie, mające na celu ochronę czystości powietrza.

Agata Mościcka
Stare samochody nie wjadą do stref środowiskowych stolicy?

Warszawa debatuje nad wprowadzeniem stref czystego transportu. Tego typu przedsięwzięcie wiąże się jednak z ograniczeniem wjazdu starych samochodów w niektóre rejony miasta. Postulat ma na celu ograniczenie podróżowania starymi autami do takich dzielnic, jak centrum Warszawy, Ochota czy Wola.

Michał Czaykowki – radny Platformy Obywatelskiej apeluje, aby prace te znacznie przyśpieszyć. Zdaniem Czaykowskiego, w Warszawie do tego typu stref nie miałyby prawa wjeżdżać samochody, które nie spełniają europejskiej normy emisji spalin, a także te, które wyprodukowane zostały przed określoną datą. To wyeliminowałoby problem zanieczyszczających powietrze aut, których data produkcji przekroczyła już ćwierć wieku.

Podobne rozwiązanie wprowadzono w Berlinie. Jak dotąd pomysł ten świetnie się sprawdza, a sami obywatele miasta są z niego bardzo zadowoleni. Dawniej, w upalne dni, powietrze unoszące się nad Berlinem było gęste od spalin. Obecnie problem ten znacznie zmalał. W niektórych miejscach nie ma szans, aby samochód, emitujący zbyt dużą ilość toksycznych oparów, mógł swobodnie wjechać i wyjechać. Na terenie Niemiec wydzielono w kilku okręgach administracyjnych strefy Low Emission Zone. Od tego czasu, również z berlińskich ulic, zniknęły bezpowrotnie auta, które zatruwały tam powietrze.

Zdaniem Czaykowskiego pomysł ten stanowi alternatywę do całkowitego zakazu poruszania się pojazdami mechanicznymi w centrum miasta. Zdaniem radnego byłaby to już znaczna przesada.

W ocenie mieszkańców Warszawy, pomysł ten budzi pewne zastrzeżenia i spore kontrowersje. Po pierwsze, pytają jakim prawem auta mają być dzielone na stare i nowe. I to tym drugim przyznawana ma być pełnia swobód, a tym pierwszym, zwyczajnie je się odbiera. Ponadto, kierowców bulwersuje fakt zmuszania ich do kupowania nowych samochodów, skoro państwo nie przewiduje żadnych ulg dla osób nabywających auta wprost z salonu. Niewiele osób stać również na to, aby po 5 - 8 latach wymieniać „stare” auto na nowy model.

Warszawa chce stworzyć strefę czystego transportu, podobną jak ta w Berlinie. Warto pamiętać jednak, że panują tam zupełnie inne realia polityczne oraz ekonomiczne, które są skrajnie odmienne od naszych. Lepszy standard życia pozwala na szybką zmianę samochodu na nowy. U nas niewiele osób może sobie pozwolić na taki luksus.

Agata Mościcka/Fot:https://commons.wikimedia.org/wiki/File:PL_fiat_126p.jpg

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda