Szykuje się rewolucja w płatnościach za przejazd komunikacją miejską
Po blisko 30 latach Warszawa szykuje prawdziwą rewolucję w płatnościach za przejazdy komunikacją miejską. Wczoraj Zarząd Transportu Miejskiego podpisał umowę z Mennicą Polską na wdrożenie nowego Warszawskiego Systemu Biletowego. Pierwsze efekty pasażerowie zobaczą już w 2027 roku.

Warszawa szykuje jedną z największych zmian w komunikacji miejskiej od trzech dekad.
– Kupujemy nowy tabor, rozbudowujemy metro, wytyczamy linie tramwajowe, ale przyszedł też czas na nowoczesny system biletowy – podkreślał podczas konferencji zastępca prezydenta m.st. Warszawy Tomasz Mencina. – System będzie przyjazny i wygodny dla wszystkich pasażerów, a jednocześnie pozostawi możliwość korzystania z tradycyjnych form płatności – dodał.
Bilety na kartę, telefon… a nawet zegarek
Nowy system wprowadzi płatności cyfrowe – bilet będzie można kupić w kilka sekund, przykładając kartę płatniczą, telefon czy smartwatch do czytnika w pojeździe lub na stacji metra. Każda transakcja przypisze bilet do wybranego narzędzia płatniczego. Dla zwolenników dotychczasowych rozwiązań nadal dostępne będą plastikowa Karta Miejska i bilety papierowe – tym razem wyposażone w kod QR.
– Idealny system to taki, w którym pasażer wsiada do pojazdu i nie musi zastanawiać się, gdzie kupić bilet. Wszystko ma być szybkie, wygodne i bezpieczne – zaznaczyła Katarzyna Budnicka-Filipiuk, prezes Mennicy Polskiej.
Aplikacja, portal pasażera i planer podróży
Oprócz cyfrowych płatności, pasażerowie zyskają zupełnie nową aplikację mobilną oraz portal internetowy. Dzięki nim będzie można kupować bilety krótko- i długookresowe, załatwiać sprawy urzędowe związane z komunikacją – od reklamacji po wnioski – a także planować podróże po Warszawie.
– To ogromne przedsięwzięcie – projektowanie, testy, produkcja urządzeń. Ale efekt będzie wart wysiłku – mówiła dyrektor ZTM, Katarzyna Strzegowska.
W ramach projektu powstanie 13 tysięcy nowych urządzeń rejestrujących płatności, które trafią do wszystkich 2,5 tysiąca pojazdów oraz na stacje metra.
Dwa systemy do 2029 roku
Choć nowy system zacznie działać w 2027 roku, pełne wdrożenie potrwa dwa lata dłużej. Do 2029 roku w Warszawie równolegle funkcjonować będą dwa systemy – stary i nowy – tak, by przejście było możliwie najbardziej komfortowe dla pasażerów.