Tramwaje wracają na Marszałkowską i Grójecką
Zgodnie z zapowiedziami, dziś, 13 października kończą się dwa kluczowe dla stolicy remonty tramwajowe: na ulicach Marszałkowskiej i Grójeckiej. Oznacza to wznowienie ruchu tramwajowego na obu trasach oraz przywrócenie pełnej przepustowości dla kierowców. Modernizacje te, oprócz wymiany torowisk, koncentrowały się na zwiększeniu bezpieczeństwa, poprawie infrastruktury rowerowej i pieszej, a także na wprowadzaniu rozwiązań proekologicznych, w tym zielonych torowisk

Tramwaje Warszawskie zakończyły główny etap prac na kilometrowym odcinku Marszałkowskiej między ulicami Królewską a Widok. Tory przeszły znaczącą metamorfozę.
– Pomiędzy ulicą Królewską a Świętokrzyską został już ułożony zielony rozchodnik. Na pozostałym odcinku, zgodnie z wytycznymi pogotowia ratunkowego, są płyty z zabudową z kostki granitowej, umożliwiające przejazd pojazdów uprzywilejowanych. Przygotowane zostało miejsce na przyszłą zieleń, a także nowe przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerów oraz samochodów. Przy okazji zostały wyremontowane tory od ulicy Królewskiej do Senatorskiej, a na Placu Bankowym wymieniono nawierzchnię na torowisku – przekazuje ZDM.
Kierowcy odzyskują pełny komfort jazdy na obu nitkach, mając do dyspozycji dwa pasy w każdym kierunku. Zostały wyznaczone nowe prawoskręty w Sienkiewicza i Świętokrzyską. Zakończyły się wygrodzenia między Królewską a Senatorską. Zarząd Dróg Miejskich rozpoczął budowę drogi dla rowerów przy jezdni do Placu Bankowego. Powstały nowe przejścia i przejazdy.
Dalsze udogodnienia dla pieszych (m.in. zebra przy Złotej, przejście przy H. Sienkiewicza) zostaną oddane do użytku jesienią i latem przyszłego roku. Jesienią ZDM przystąpi do sadzenia aż 101 wiązów wzdłuż torowiska oraz 44 lip srebrzystych między Królewską a Świętokrzyską, znacząco zazieleniając centrum miasta. Również w poniedziałek tramwaje wracają na Grójecką i do alei Krakowskiej, aż do pętli P+R Al. Krakowska. Przerwa była wykorzystana na budowę nowego węzła rozjazdowego przy skrzyżowaniu z ul. Banacha oraz na generalny remont torów od Placu G. Narutowicza do ul. Banacha.
- Zlikwidowane zostają wygrodzenia na Grójeckiej – między Pl. Narutowicza a Baśniową kierowcy odzyskują wszystkie pasy.
- Tramwajarze będą kontynuować prace wykończeniowe (z miejscowymi zwężeniami pasów wzdłuż torowiska). Późną jesienią ten odcinek Grójeckiej również zyska zielone torowisko z rozchodnika.
- Na skrzyżowaniu z ul. Banacha utrzymany zostanie ruch po jednej jezdni, a ul. Banacha pozostanie bez połączenia z Grójecką do końca roku.
Powrót tramwajów na obie arterie oznacza zamknięcie dwóch ostatnich dużych tegorocznych inwestycji, dzięki którym Tramwaje Warszawskie zmodernizowały blisko 10 km torów w ramach 34 zrealizowanych zadań.