Tramwaje wróciły na Rakowiecką - po niemal 60 latach znowu jeżdżą przez Mokotów
Od poniedziałku tramwaje ponownie kursują ulicą Rakowiecką na odcinku pomiędzy ulicą Puławską a aleją Niepodległości. Ruch odbywa się po nowym torowisku. Rozkładowo trasą tą jeździ linia 19.
Powrót tramwajów na Rakowiecką to wydarzenie symboliczne. Poprzednia trasa funkcjonowała w tym miejscu do 1967 roku i została zlikwidowana w związku z rozbudową układu drogowego. Po niemal sześciu dekadach tramwaje znów stały się częścią tej ważnej osi komunikacyjnej Mokotowa.
W ramach realizowanej inwestycji na Rakowieckiej zbudowano i przebudowano około 2400 metrów toru pojedynczego. Powstały dwa nowe węzły rozjazdowe oraz pięć platform przystankowych. Projekt zakładał również znaczące zmiany w zagospodarowaniu przestrzeni. Na torach zastosowano 1245 metrów zielonego torowiska obsadzonego rozchodnikiem. Posadzono 46 drzew oraz kilka tysięcy krzewów, bylin, traw ozdobnych i roślin cebulowych. Część nasadzeń zostanie zakończona wiosną 2026 roku.
Jednocześnie przebudowano układ drogowy ulicy. Ruch na Rakowieckiej został uspokojony dzięki wprowadzeniu wyniesionych skrzyżowań, a nowy przekrój ulicy nawiązuje do wcześniejszego odcinka między ulicą Boboli a aleją Niepodległości.
Od 22 grudnia linia tramwajowa 19 kursuje na trasie Stegny - Nowe Bemowo, przejeżdżając nowym odcinkiem Rakowieckiej. Składy skręcają z ulicy Goworka w Puławską, a następnie w Rakowiecką. W kierunku Bemowa tramwaje zatrzymują się na nowych przystankach Rakowiecka 04 oraz Mokotów-Ratusz 02. W stronę Stegien przewidziano przystanki Metro Pole Mokotowskie 05 oraz Mokotów-Ratusz 01. Czas przejazdu linii pozostał bez zmian w porównaniu z poprzednią trasą.
Nowe torowisko na Rakowieckiej poprawia dostępność komunikacyjną m.in. dla mieszkańców Wilanowa i Dolnego Mokotowa oraz osób dojeżdżających do instytucji zlokalizowanych przy Rakowieckiej, takich jak urząd dzielnicy Mokotów, stacja metra Pole Mokotowskie, Szkoła Główna Handlowa czy Biblioteka Narodowa. Trasa stanowi również alternatywny dojazd do Śródmieścia i Dworca Centralnego oraz zwiększa elastyczność całej sieci tramwajowej w przypadku remontów, awarii lub czasowych zamknięć.
Inwestycja jest częścią projektu budowy trasy tramwajowej do Wilanowa. Niektóre odcinki tej trasy funkcjonują już od 2024 roku, kolejne oddano do użytku w 2025 roku. W budowie pozostaje fragment prowadzący do Dworca Zachodniego, a kolejne odcinki są na etapie projektowania.
Równocześnie przywrócono ruch drogowy na obu jezdniach alei Niepodległości na odcinku od ulicy Stefana Batorego do Narbutta. Otwarto także skrzyżowanie z ulicą Wiśniową. Odcinek Rakowieckiej pomiędzy aleją Niepodległości a ulicą Kazimierzowską pozostanie zamknięty do pierwszego kwartału 2026 roku.
Autobusy linii 119, 167 i 168 nadal kursują przez ulicę Stefana Batorego, a przystanki przy skrzyżowaniu z aleją Niepodległości otrzymały nową nazwę - Metro Pole Mokotowskie.
Projekt „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą - Faza II” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027. Całkowity koszt inwestycji przekracza 2 miliardy złotych, z czego 900 milionów złotych stanowi dofinansowanie unijne.
fot. UM Warszawa




















![[Rozwiązanie konkursu] Spektakl „Piotruś Pan” wygraj wejściówki](/uploads/artykuly/zdjecie/k_280x150/efc19594e211d31d91a8c30352466699c5900dc1.jpeg)
![[KONKURS] Spektakl „Piotruś Pan” wygraj wejściówki](/uploads/artykuly/zdjecie/k_280x150/4220062c4a3bc4a89accbe6eeeadbeffc25cc607.jpeg)
![[Rozwiązanie konkursu] Wyślij swoje świąteczne życzenia i wygraj publikację w gazecie „Informator Stolicy”](/uploads/artykuly/zdjecie/k_280x150/8abf53ae5e6bb60e0a46c0cb4da4f5a822bee3aa.png)
![[Rozwiązanie konkursu] "Po słonecznej stronie życia” – wygraj książkę Damiana Abramowicza](/uploads/artykuly/zdjecie/k_280x150/d0e3e375dcad54d827756f7f588561f4018ff4cc.png)














