Warszawa buduje pierwszy tunel tramwajowy do Dworca Zachodniego
Budowa trasy tramwajowej z ul. Grójeckiej do Dworca Zachodniego wkracza w kolejną fazę. Po zakończeniu przebudowy magistrali ciepłowniczej w ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. trwają prace w powstającym 500-metrowym tunelu, który stanie się pierwszym podziemnym przystankiem tramwajowym w stolicy. Nowa trasa ułatwi przesiadki i ma być gotowa w 2026 roku.

Tunel rośnie pod ziemią
Pod Parkiem Pięciu Sióstr i Alejami Jerozolimskimi powstaje 500-metrowy tunel. Budowany jest metodą „od góry do dołu” – najpierw powstał strop, teraz ekipa budowlana kopie pod ziemią. Na odcinku 300 metrów robotnicy osiągnęli już docelową głębokość, od 10 do 10,8 m, a pierwsze fragmenty płyty dennej – czyli przyszłej „podłogi” tunelu – zostały już zalane betonem. Po zakończeniu prac tunel zostanie przykryty ziemią, a parkowe alejki i nasadzenia zostaną odtworzone.
– To duża i ważna inwestycja dla Warszawy – mówi prezydent Rafał Trzaskowski. – Tramwajem dojedziemy do Dworca Zachodniego w 2026 roku. Nowy odcinek jest też częścią obwodowej trasy, która połączy Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów.
Magistrala ciepłownicza gotowa przed czasem
Jednym z trudniejszych elementów inwestycji była przebudowa sieci podziemnych. Magistrala ciepłownicza przy ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. została przebudowana przed czasem. W zeszłym roku wymieniono prawie 400 m sieci i wybudowano trzy nowe komory ciepłownicze, w tym roku roboty objęły prawie kilometr instalacji oraz sześć nowych komór. Prace obejmowały też kanalizację i sieć gazową.
Postępy na powierzchni
Na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. pojawiły się już pierwsze nowe szyny, a podbudowa torów sięga do ul. Białobrzeskiej. Na skrzyżowaniu Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej i Banacha powstała połowa tzw. „gwiazdy” – układu rozjazdów umożliwiającego jazdę tramwajów we wszystkich kierunkach. Po zakończeniu przebudowy ciepłociągu ekipy rozszerzą prace na powierzchni, przygotowując docelowy układ jezdni i torów.
Wygodne przesiadki dla pasażerów
Nowa trasa ma 1,6 km długości, a podziemny przystanek na Dworcu Zachodnim będzie połączony schodami ruchomymi i windami z przejściem podziemnym na stacji kolejowej. Dzięki temu przesiadki będą szybsze i wygodniejsze. Szacuje się, że nowym tramwajem będzie podróżować ponad milion pasażerów rocznie.
Fragment większej trasy obwodowej
Odcinek do Dworca Zachodniego to część większej obwodowej trasy tramwajowej, która w przyszłości połączy Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów. Inwestycja jest realizowana etapami – część tras już działa, inne są w budowie lub projektowaniu. Tramwaje Warszawskie ogłosiły niedawno przetarg na projekt kolejnego odcinka od Dworca Zachodniego do ul. Kasprzaka, gdzie mogą powstać kolejne podziemne przystanki.