mobile
REKLAMA

Warszawa Gdańska czasowym Centralnym

Za niecałe dwa lata PKP Polskie Linie Kolejowe wystartują z przebudową linii średnicowej. W czasie tej inwestycji pociągi dalekobieżne będą obsługiwane przez dworzec Warszawa-Gdańska, który zostanie rozbudowany pod kątem obsługi dodatkowych pasażerów.

Anna Przerwa
Warszawa Gdańska czasowym Centralnym

Po przejęciu przez Dworzec Gdański funkcji Dworca Centralnego, jedno wyjście na perony nie wystarczy do obsługi wzmożonej liczby podróżnych.

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach inwestycji na stacji Warszawa Gdańska planują poprawić komfort podróżnych poprzez budowę nowego tunelu wyposażonego w windy prowadzące na perony, który będzie zlokalizowany od strony zachodniej bliżej ul. Kłopot - mówi Karol Jakubowski, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych. - Zaplanowano także budowę dwóch kładek dla pieszych. Jedna połączy perony z  wiaduktem drogowym Generała Andersa. Wyposażona będzie w windy i usprawni dojście pieszym na dwie strony miasta.  Druga powstanie przy rondzie przy ulicy Kłopot. Nowy obiekt – kładka, ma być zadaszony i wyposażony w windy dla osób o ograniczonej mobilności. Zamontowane zostaną również schody ruchome, łączące obecnie przejście podziemne z peronami. Inwestycja jest na etapie przygotowania postępowania przetargowego. Zakończenie prac na stacji planujemy w drugim kwartale 2020 roku.

Dworzec Warszawa-Gdańska, znajdujący się przy ul. Słomińskiego 6 w Warszawie, został zbudowany w latach 1878-1880. Do początku XX w. nosił nazwę Dworzec Nadwiślański, którą zmieniono później na Dworzec Kowleski, a obecną nazwę otrzymał w trakcie I wojny światowej. Przez długi czas pełnił rolę głównego dworca w Warszawie, obsługując ruch dalekobieżny i połączenia zagraniczne m.in. z Moskwą, Leningradem, Berlinem, Paryżem, Pragą czy Wiedniem.

W czasie II wojny światowej to właśnie z terenu stacji towarowej, znajdującej się przy tzw. Uumschlagplatzu, Niemcy wywozili Żydów do obozu zagłady w Treblince. Podczas powstania warszawskiego wokół dworca oddziały Obwodu Żywiciel poniosły klęskę w walce z okupantem, usiłując przebić się w rejon Starego Miasta. Wraz oddaniem do użytku dworca Warszawa-Centralna w 1975 r., Dworzec Gdański zaczął pełnić funkcję podmiejskiego dworca, obsługując linię do Nasielska, Legionowa i Tłuszcza. Stopniowo likwidowano większość bocznic i torów dostawczych.

Obecnie większość terenów wokół dworca jest systematycznie zabudowywanych. Na terenach pokolejowych powstało wielkie centrum handlowe Arkadia.

Anna Przerwa / Fot. Materiały prasowe PKP PLK

KOMENTARZE

aktualności

REKLAMA
więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda