mobile
REKLAMA

Warszawa inwestuje w elektryczne autobusy. Kolejne 79 wyjedzie wkrótce na ulice

Warszawa przygotowuje się do dużej zmiany w komunikacji miejskiej. Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA) podpisały umowy na zakup 79 autobusów elektrycznych od firmy Solaris Bus & Coach. Wartość kontraktu to ponad 316 milionów złotych, a pierwsze pojazdy mają pojawić się na ulicach w drugiej połowie przyszłego roku.

oprac. IS
Warszawa inwestuje w elektryczne autobusy. Kolejne 79 wyjedzie wkrótce na ulice

Warszawa szykuje się na dużą zmianę w komunikacji miejskiej – w przyszłym roku na stołeczne ulice wyjedzie 79 nowych autobusów elektrycznych. To największy od lat zakup Miejskich Zakładów Autobusowych, który ma przybliżyć stolicę do celu, jakim jest zeroemisyjny transport publiczny.

Jeśli wszystkie plany zostaną zrealizowane, w stolicy będzie kursować ponad 400 elektrycznych autobusów, co stanowiłoby blisko jedną trzecią całej floty MZA.

Największy zakup od lat

Warszawski przewoźnik od kilku lat sukcesywnie rozbudowuje tabor o pojazdy zeroemisyjne. Pierwsze elektryczne autobusy trafiły do miasta w 2015 roku. Dziś jeździ ich już ponad 200, a dzięki nowemu kontraktowi liczba ta znacząco wzrośnie.

Zamówienie obejmuje 50 przegubowych Solarisów Urbino 18 Electric i 29 krótszych Solarisów Urbino 12 Electric. Wszystkie pojazdy powstaną w fabryce w Bolechowie pod Poznaniem.

Więcej miejsca i nowoczesne rozwiązania

Nowe autobusy mają być bardziej przestronne dzięki zmianie konstrukcji – producent zrezygnował z tzw. wieży silnika, co pozwala na wygospodarowanie większej przestrzeni pasażerskiej. Pojazdy zostaną wyposażone w baterie o pojemności ponad 500 kWh w wersjach 12-metrowych i 700 kWh w przegubowych. Będą ładowane przez gniazdo typu plug-in.

Standardem stanie się klimatyzacja, monitoring wizyjny, udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, a także gniazdka USB. Autobusy otrzymają również systemy wspomagające kierowcę – m.in. ostrzegające przed pojazdami czy pieszymi znajdującymi się w martwym polu oraz monitorujące zmęczenie kierowcy.

Możliwe kolejne zakupy

79 nowych autobusów to dopiero początek planowanych inwestycji. MZA prowadzi przetargi na zakup kolejnych 90 pojazdów, w tym 10 krótszych autobusów marki Irizar, a także 50 przegubowych i 30 klasy maxi.

Jeśli wszystkie zamówienia uda się zrealizować, liczba elektrycznych autobusów w Warszawie w ciągu kilkunastu miesięcy wzrośnie do 258 sztuk, co wyraźnie zmieni oblicze komunikacji miejskiej w stolicy.

Ekologia i wyzwania

Warszawa od lat stawia na rozwój transportu publicznego, jednocześnie mierząc się z problemem zanieczyszczenia powietrza i korków. Elektryczne autobusy mają pomóc ograniczyć emisję spalin w centrum i na głównych trasach komunikacyjnych.

Nie brakuje jednak wyzwań. Wciąż otwarte pozostaje pytanie o infrastrukturę do ładowania pojazdów i koszty ich utrzymania. MZA musi też przygotować zaplecze techniczne, które pozwoli obsłużyć coraz większą flotę elektrobusów.

Warszawa w europejskiej czołówce

Solaris, który dostarczy nowe pojazdy, jest jednym z największych producentów autobusów elektrycznych w Europie. Firma podkreśla, że już teraz 80 proc. jej produkcji to pojazdy zero- lub niskoemisyjne, a w kolejnych latach udział ten ma jeszcze wzrosnąć.

Jeśli stolica zrealizuje wszystkie plany, co trzeci autobus na warszawskich ulicach będzie elektryczny, a miasto znajdzie się w gronie europejskich liderów ekologicznego transportu. Na razie jednak warszawiacy na nowe pojazdy muszą poczekać co najmniej do drugiej połowy przyszłego roku.

 

fot. MZA

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda