mobile
REKLAMA

Warszawa projektuje naziemne przejście przez Aleje Jerozolimskie w osi ulicy Brackiej

W ramach konsekwentnej realizacji projektu „Nowe Centrum Warszawy” miasto ogłosiło przetarg na wyłonienie projektanta nowego naziemnego przejścia dla pieszych przez Aleje Jerozolimskie. Inwestycja ma na celu połączenie dwóch fragmentów ulicy Brackiej, które obecnie są przedzielone przez szeroką jezdnię Alei

oprac. Alicja Jaryczewska
Warszawa projektuje naziemne przejście przez Aleje Jerozolimskie w osi ulicy Brackiej

– W tym tygodniu zostało otwarte nowe naziemne przejście w osi ulicy Złotej, które łączy ze sobą kwartał ulicy przebudowywany w ramach Nowego Centrum Warszawy oraz plac Centralny i Muzeum Sztuki Nowoczesnej będące częścią tego samego projektu. Po sąsiedzku w budowie jest też już przejście przez ulicę Marszałkowską na wysokości ulicy Sienkiewicza, które będzie dostępne dla mieszkańców w przyszłym roku – przekazuje Zarząd Dróg Miejskich.

Nowe przejście dla pieszych na Alejach Jerozolimskich ma stać się naturalnym przedłużeniem zmodernizowanego fragmentu ulicy Brackiej, który kończy się ślepo przy Alejach. Wcześniej przebudowano śródmiejski odcinek ulicy Chmielnej oraz fragment Brackiej, tworząc przyjazny pieszym Plac Pięciu Rogów. Przejście ma zintegrować tę nową przestrzeń z resztą miejskiej tkanki.

– W szerszej perspektywie stworzy to fundamenty pod nową oś pieszą biegnącą od placu Powstańców Warszawy, przez plac Pięciu Rogów i skwer Wolnego Słowa, aż po plac Trzech Krzyży. Takie przejście od początku było planowane w ramach zmian w Alejach – w koordynacji z przebudową kolejowej linii średnicowej. W odróżnieniu od niektórych innych zadań można je jednak również wykonać osobno, pomimo, że wciąż trwają prace projektowe dla linii średnicowej – dodaje ZDM.                        

W ogłoszonym przetargu na dokumentację projektową zgłosiły się dwie doświadczone firmy: Yunex i Swarco Poland, oferując ceny mieszczące się w zakładanym budżecie (od 370 do 500 tys. złotych). Wybrany projektant będzie miał rok na wykonanie kompletnej dokumentacji. Oznacza to, że faktyczna budowa przejścia może rozpocząć się najprawdopodobniej w 2027 roku.

Nowe przejścia są planowane m.in. w Osi Saskiej oraz na skrzyżowaniu ulic Andersa i Nowolipki. Ponadto, w ostatnim czasie oddano do użytku naziemne przejścia zastępujące stare kładki lub przejścia podziemne bez wind.

Przykładem jest węzeł przesiadkowy przy skrzyżowaniu alei „Solidarności” i Młynarskiej na Woli, gdzie naziemna przeprawa zastąpiła podziemia. Na Mokotowie, na ulicy Wołoskiej, z kolei otwarto naziemne przejście, które zastąpiło kładkę. W obu przypadkach inwestorzy prywatni, w porozumieniu z miastem, sfinansowali kompleksowe przebudowy ulic, otwierając udogodnienia dla pieszych jako priorytetowy element tymczasowej organizacji ruchu.

 

fot. ZDM 

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda