Rewolucja na kolejowej "2". „Pięć nowych wiaduktów i tuneli na trasie Warszawa–Terespol
Kierowcy, piesi, rowerzyści i pasażerowie kolei mogą odetchnąć z ulgą. Koniec z długim czekaniem przed zamkniętymi rogatkami na linii kolejowej Warszawa – Terespol. PKP Polskie Linie Kolejowe budują pięć nowych, bezkolizyjnych skrzyżowań – dwa w Sulejówku, dwa w Rembertowie i jeden w Wesołej. To największy pakiet inwestycji na „dwójce” od lat.

Na trasie kolejowej Warszawa – Terespol szykują się ogromne zmiany. PKP Polskie Linie Kolejowe budują pięć nowych wiaduktów i tuneli, które zwiększą bezpieczeństwo i skrócą czas przejazdu przez Sulejówek, Rembertów i Wesołą.
Sulejówek: dwa tunele zamiast rogatek
Mieszkańcy Sulejówka już korzystają z nowego tunelu przy ul. Przejazd i Krasińskiego, który otwarto w czerwcu. Obiekt wart ok. 100 mln zł sfinansowano z Krajowego Planu Odbudowy. Kierowcy mają do dyspozycji dwa pasy ruchu, piesi – chodnik, rowerzyści – ścieżkę, a osoby z ograniczoną mobilnością – windy.
To już drugi tunel w tej miejscowości. Od dwóch lat działa obiekt na al. Marszałka Piłsudskiego (droga wojewódzka nr 638). Kosztował ok. 60 mln zł, a jego budowa była wspólnym przedsięwzięciem kolei, województwa mazowieckiego i miasta.
– Bezpieczeństwo mieszkańców i płynność ruchu to dla nas priorytet. Dzięki tym inwestycjom Sulejówek przestaje być „zakorkowanym miastem przejazdowym” – podkreślają samorządowcy.
Rembertów: wiadukt na finiszu, tunel w planach
Na ul. Chełmżyńskiej powstaje 140-metrowy wiadukt drogowy z pełną infrastrukturą: jezdnią, chodnikami, ścieżką rowerową, windami i pochylniami. Koszt inwestycji to ponad 68 mln zł. Za realizację odpowiada firma Intop Warszawa. Obiekt ma być gotowy w 2025 r.
To jednak nie koniec. Pod koniec lipca podpisano umowę na budowę tunelu w ciągu ul. Marsa i al. Chruściela „Montera”. 140-metrowy tunel połączy Nowy i Stary Rembertów, a jego budowa potrwa 2,5 roku. Prace wykona konsorcjum INTOP SA i INTOP Warszawa za 134 mln zł. Plac budowy został już przekazany wykonawcy.
Wesoła: start budowy nowoczesnego tunelu
W sąsiedniej Wesołej rozpoczęła się budowa 160-metrowego tunelu pod torami przy ul. 1 Praskiego Pułku WP. Obiekt zapewni dwa pasy ruchu, chodnik, ścieżkę rowerową i bezpośrednie dojście do przystanków komunikacji miejskiej. Tunel będzie w pełni dostępny dla osób z niepełnosprawnościami.
– Projekt to nie tylko wygoda, ale i integracja różnych środków transportu – samochodowego, kolejowego i autobusowego – zaznacza PKP PLK.
Wykonawcą jest firma Warbud. Zakończenie prac zaplanowano na III kwartał 2027 r. Koszt inwestycji to 98 mln zł.
Unijne wsparcie
Wszystkie warszawskie inwestycje realizowane są w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap IIb – część wiaduktowa”, współfinansowanego ze środków unijnych (FEnIKS 2021–2027).
Fot. Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta