mobile
REKLAMA

Tunelem na Dworzec Zachodni

Pierwsza w Warszawie podziemna trasa tramwajowa poprowadzona zostanie przez Ochotę na Dworzec Zachodni. Kilka dni temu Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg. Prace mają rozpocząć się w przyszłym roku.

Marcin Kalicki
Tunelem na Dworzec Zachodni

Nowopowstała trasa pozwoli mieszkańcom Starej Ochoty, Szczęśliwic, ale także innych części Warszawy dotrzeć na Dworzec Zachodni w szybki sposób. Docelowo będzie częścią trasy łączącej Wolę z Wilanowem.

– Nowa trasa tramwajowa – o długości około 1,6 km – będzie się zaczynać pod Dworcem Warszawa Zachodnia. Powstanie podziemny przystanek połączony z przejściem podziemnym i dworcem kolejowym. Tramwaj pojedzie tunelem – długości około 500 metrów – pod parkiem Pięciu Sióstr. Wyjazd z tunelu znajdować się będzie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. – w pobliżu ul. Szczęśliwickiej. Następnie trasa pobiegnie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. aż do ulicy Grójeckiej, gdzie znajdzie się węzeł rozjazdowy – pozwalający tramwajom skręcać w kierunku centrum, Okęcia lub pętli Banacha – przekonują miejscy urzędnicy. – Dzięki tej inwestycji pasażerowie będą mogli dojechać do stacji Warszawa Zachodnia, a pod samą stacją powstanie wygodny podziemny węzeł przesiadkowy, z którego łatwo będzie można przejść na perony kolejowe i autobusowe. Czas przejazdu z Grójeckiej wyniesie około pięciu minut, a ze stacji metra Politechnika – nieco ponad kwadrans – dodają.

Przystanek tramwajowy znajdujący się pod ziemią będzie przypominał stację metra. Będzie się różnił od niego jedynie wysokością peronów, które zlokalizowane zostaną bardzo blisko peronów kolejki WKD. Dzięki temu pasażerowie w szybki sposób będą mogli przesiąść się z pociągu do tramwaju nie wychodząc na zewnątrz.

Prace budowlane mają zostać zrealizowane w latach 2024-2025. Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie miał dwadzieścia sześć miesięcy na wykonanie całej inwestycji. Które tramwaje będą skierowane na nową trasę? – Docelowo do stacji kolejowej kursować będą tramwaje z Wilanowa. Na początku, po zbudowaniu trasy wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku, będą dojeżdżać tramwaje z ul. Grójeckiej. Dalej, nowo zbudowanymi torami, dojadą do podziemnego przystanku na końcu trasy. W tym miejscu zostaną zbudowane tory do zmiany kierunku jazdy tramwajów. Na takiej linii trzeba będzie wykorzystywać tramwaje dwukierunkowe. Będą to Jazzy albo nowe Hyundaie – informują przedstawiciele stołecznego Ratusza.

Pomysł poprowadzenia podziemnej trasy tramwajowej spodobał się mieszkańcom Ochoty. – To doskonały pomysł, nieingerujący znacząco w obecny system komunikacji miejskiej w okolicach Dworca Zachodniego. Dzięki temu będzie można w dużo szybszy sposób dotrzeć do dworca nie stojąc w korku na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku. To także dobra alternatywa dla autobusów. Ja widzę same superlatywy tego pomysłu – przekonuje Katarzyna Borkowska. – Tramwaj jadący pod ziemią? To bardzo ciekawe i dużo tańsze rozwiązanie niż kolejne linie metra, które nie tylko generują większe koszty, ale również mają wiele ograniczeń. Z ogromną ciekawością będę przyglądał się tej inwestycji, a jak już będzie zrealizowana to na pewno będę korzystał z tramwajów nią jeżdżących – mówi Bartosz Poprawski. – Połączenie Starej Ochoty z Dworcem Zachodnim linią tramwajową pozwoli mi sprawne dojechanie do pracy. Co prawda nie będzie to dojazd bezpośredni, ale znacząco go skróci. Nie będę musiał stać w korkach. Oby inwestycja została zrealizowana w terminie – zaznacza Piotr Mierzejewski.

Przedsięwzięcie jest częścią projektu „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą” i zostanie dofinansowane z Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.

To kolejna inwestycja tramwajarzy. Obecnie budowane są trasy na ul. Kasprzaka, Gagarina i do Wilanowa. Przygotowywane są kolejne – na Gocław, Zieloną Białołękę, wzdłuż ul. Modlińskiej czy wzdłuż Pola Mokotowskiego. Na Annopolu natomiast powstaje największa i najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa w kraju.

Koszt inwestycji planowanej na Ochocie to ok. 224 mln zł.

Marcin Kalicki

fot UMWarszawa

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda