Dworzec Warszawa Wschodnia czeka ogromna modernizacja
Kolejny dworzec kolejowy w Warszawie zmieni się nie do poznania. Tym razem chodzi o Dworzec Warszawa Wschodnia. Na stacji powstanie siedem nowoczesnych peronów z zadaszeniem, trzy podziemne przejścia wyposażone w windy i schody ruchome, nowy łącznik łączący istniejące tunele, system dynamicznej informacji pasażerskiej oraz nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. W ramach inwestycji przebudowane zostaną także tory, rozjazdy i sieć trakcyjna. Szacunkowa wartość projektu to 4 miliardy złotych. Ogłoszono już przetarg. Wykonawca projektu zostanie ujawniony w przyszłym roku, natomiast pracę przebudowy potrwają do 2029 roku.

Dworce kolejowe w stolicy przechodzą gruntowne modernizacje. Nową odsłonę zyskuje Dworzec Zachodni, właśnie dołącza do niego Dworzec Warszawa Wschodnia.
- Dzisiaj historyczny dzień – przetarg na realizację odcinka na przebudowę Warszawy Wschodniej. To również ważne inwestycje dla miasta, mieszkańcy od lat oczekiwali na tunel pod Warszawą Wschodnią – on połączy niedaleko stąd ulicę Kijowską z Żupniczą- ogłosił na wczorajszej konferencji Tomasz Mencin, zastępca prezydenta Warszawy.
Warszawa Wschodnia to drugi co do wielkości największy dworzec w Warszawie, zlokalizowany na warszawskiej linii średnicowej. Dworzec ten na dobę obsługuję 33 900 pasażerów, co powoduję, iż znajduję się na 8 miejscu wśród największych stacji w Polsce. Obecnie dworzec nie posiadał żadnych udogodnień dla niepełnosprawnych. Brakuje również ruchomych schodów. Remont dworca przewiduję to wszystko i znacznie więcej.
- Przebudowa stacji Warszawa Wschodnia będzie kompleksowa. Będzie to modernizacja obejmująca około 40 km torów, 170 km rozjazdów, całkowicie przebudujemy perony, zabudujemy nowoczesną infrastrukturę pasażerską – podkreślił Piotr Wyborski, prezes Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Jakie zmiany czekają Dworzec Warszawa Wschodnia?
-
przebudowa rozjazdów w obrębie stacji
-
przystosowanie Dworca do potrzeb osób z niepełnosprawnościami ( budowa wind i schodów ruchomych)
-
przebudowa wszystkich trzech przejść podziemnych
-
przebudowa przystanku Warszawa Stadion
-
w zachodnim tunelu pojawi się ścieżka rowerowa oraz tradycyjne schody prowadzące na perony 1,2,3 oraz 4
-
14 wind na perony na stacji Warszawa Wschodnia
-
7 nowoczesnych peronów na stacji Warszawa Wschodnia
-
7 przebudowanych wiaduktów kolejowych
-
ponad 46 km przebudowanych torów i 57 km nowej sieci trakcyjnej
-
7 par schodów ruchomych ( góra i dół)
-
nowa estakada o długości 1600 metrów
-
wspólna hala peronowa, która przykryję wszystkie perony a także zapewni niezbędną ochroną przed deszczem i wiatrem ( na wzór hali po modernizacji na Dworcu Zachodnim)
Inwestycja zostanie pokryta z programu unijnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę Klimatu i Środowiska. Ostatnim etapem prac będzie przebudowa stołecznej linii średnicowej – odnowienie odcinka od Warszawy Zachodniej do Warszawy Stadion.
– Dziś przekroczyliśmy próg 20 miliardów złotych w ogłoszonych postępowaniach przetargowych przez Polskie Linie Kolejowe. Przypomnę, że na początku roku szacowaliśmy, iż do końca 2025 r. PLK ogłosi przetargi o łącznej wartości 16 miliardów złotych. Już teraz przekroczyliśmy tę kwotę, dając tym samym impuls rozwojowy firmom wykonawczym i podwykonawcom. Skala zadania na Warszawie Wschodniej jest ogromna i wymaga dokładnych przygotowań ze strony przyszłego wykonawcy. Najważniejsze jest to, że prace będą wykonywane pod ciągłym ruchem pociągów, co jest dodatkowym wyzwaniem zarówno dla ekip realizujących inwestycję jak i kolejarzy czuwających nad przejeżdżającymi pociągami – powiedział Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury.
Remont wpłynie na szybkość przejazdów kolejowych:
Po skończonej modernizacji wzrośnie prędkość pociągów, które będą wjeżdżały do Warszawy Wschodniej. Obecnie, pociągi wjeżdżające od strony Rembertowa, poruszają się wolno i osiągają maksymalną prędkość 40km/h. Modernizacja spowoduję, iż pociągi osiągać będą 120km/h.
fot. Sylwia Biegajczyk